NOORDENDORP ZET PACTON LZV IN

NOORDENDORP ZET PACTON LZV IN
Terug sep 15, 2020

Noordendorp Transport uit Haaksbergen rijdt sinds kort met een LZV/Ecocombi van Pacton Trailers uit Ommen. het is de eerste LZV-combinatie in het wagenpark van Noordendorp, bestaande uit 35 trucks en 50 trailers, waaronder kastenopleggers en schuifzeilenopleggers. "We vervoeren veel complete én deelladingen naar Brabant en de regio Rotterdam. De complete lading gaat in de grote 'volgoplegger'; de deelladingen in de B-Double. Je moet er mee leren plannen, maar als het goed bevalt, gaan we zeker een tweede LZV aanschaffen", vertelt directeur Michel Wentink.

De B-Double is Pacton´s multifunctionele LZV oplossing. Met een B-Double is het niet alleen mogelijk om een LZV combinatie te creëren, maar met het asstel ingeschoven kan deze oplegger ook worden ingezet als korte oplegger. Het productgamma van Pacton omvat de B-Double zowel in open laadbak uitvoering, in containeruitvoering alsook in schuifzeilenuitvoering.

Een Ecocombi met twee opleggers is maximaal flexibel, vertelt Wentink. "De grote oplegger blijft als eerste bij een klant achter voor het lossen, waarna we met de korte B-Double verdergaan. Omdat we twee 'volgopleggers' hebben, kunnen we in Haaksbergen de complete lading voor de volgende dag al klaarzetten. De LZV-combinatie wordt praktisch dagelijks ingezet. Maar het voordeel is dat je de opleggers ook prima afzonderlijk kunt inzetten." De grens gaat Noordendorp in eerste instantie niet over met de nieuwe LZV. "Het zou op zich wel handig zijn, maar de regelgeving is toch te beperkend."

Het was voor Noordendorp de eerste directe aanschaf bij Pacton Trailers. "We hebben gezocht naar een trailerbouwer van goede naam die een LZV compleet kan afleveren. Toen kwam Pacton al snel naar voren. We kenden de kwaliteit van de trailers al wel, omdat we een aantal in eigendom kregen na een bedrijfsovername."

Transport, opslag en koerier

Noordendorp Transport richt zich op het vervoer van stukgoed tot complete ladingen en ADR goederen in de sectoren Retail, Bouw & Productie. Door de diversiteit in het wagenpark kunnen alle soorten transport worden verzorgd binnen de Benelux en Duitsland. Noordendorp Logistics verzorgt de in-, op- en uitslag van goederen. Men beschikt over een opslagruimte van 15.000 vierkante meter, waarin goederen overzichtelijk en zorgvuldig worden opgeslagen. Alle goederen worden bij binnenkomst voorzien van een barcode. Men werkt met een modern Warehouse Management Systeem dat realtime informatie geeft over de opgeslagen goederen. Tevens is Noordendorp hét adres voor koerier- en sneltransport door heel Europa.

Noordendorp Transport heeft al een geschiedenis van meer dan een eeuw achter de rug. In 1914 begon Carel Noordendorp sr. zijn bedrijf in Enschede. Met paard en wagen bracht hij levensmiddelen van leveranciers naar winkeliers. Sinds het eeuwfeest mag Noordendorp zich hofleverancier noemen. Dit predicaat komt alleen toe aan kleine en middelgrote bedrijven met een regionale uitstraling, die minstens honderd jaar bestaan en een onberispelijke reputatie hebben.

Wisselopleggers

De nieuwe LZV bestaat uit een korte B-Double oplegger (type BXD.232.T-BELP1), met een verschuifbaar asstel met koppelingsschotel. De SAF tientons assen zijn widespread geplaatst. De laatste as is naloopgestuurd. Pacton leverde twee achterste opleggers voor de LZV-combinatie, zodat er gewisseld kan worden. De twee drieassige opleggers zijn onder meer Tridec stangengestuurd, beschikken over schuifzeilen, schuifkap, zijborden en een onderschuiflaadklep. Opvallend is ook de zogenaamde Airtube in zowel de B-Double als de beide volgopleggers. Deze Airtube kan worden opgeblazen om voor het wegrijden de zeilen te ontdoen van water en/of ijs. Zo kan Noordendorp Transport altijd veilig op weg met de nieuwe LZV-combinatie.

De uitbreiding met een LZV/Ecocombi past in het duurzame beleid van Noordendorp Transport. De LZV is maximaal 25,25 meter lang en mag 60 ton zwaar zijn. Wentink: "Twee LZV’s kunnen bijvoorbeeld hetzelfde gewicht vervoeren als drie standaard EU-voertuigen. Een LZV verbruikt weliswaar meer brandstof, maar omdat de LZV een groter vrachtvolume vervoert, zal het brandstofverbruik per ton/kilometer ongeveer 16 procent lager zijn."