Tien Lowdeck-Mega-Opleggers als alleskunnes voor Elvex

4 november 2020

Elvex BV uit Vlaardingen nam recent een serie van tien nieuwe Pacton open opleggers in gebruik. Voor het flexibele vervoer van de grote diversiteit aan lading door Europa, is gekozen voor uitbundig rongengebruik en vastzetvoorzieningen, twistlocks, een verhoogd kopschot én een tweetal rijstanden. "De laatste jaren is er steeds meer vraag naar low-deck vervoer. Een paar centimeter maakt een wereld van verschil. Ontheffingsvrij rijden scheelt tijd en kosten. Deze open Pacton-opleggers zijn de alleskunners in onze dagelijkse transportpraktijk", vertelt manager Walter van Nierop van Elvex BV.

De tien vlakke, drieassige lowdeck Mega-opleggers (type LXD.342.L ) voor Elvex hebben rijstanden voor een koppelingshoogte van 950 of 1150 mm. In de lage rijstand is de laadvloer amper een meter hoog vanaf de grond. De trailers worden ingezet voor Benelux-transport en ferryvervoer naar Groot Brittannië en Ierland.

De tien Pacton-opleggers, met aluminium zijafscherming, hebben een koppelingdruk van 15.000 kg, een asdruk totaal van 27.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 42 ton. Het leeggewicht is 7.450 kg. Het SAF luchtveerstel biedt twee rijstanden met een slag van 140 mm. De nekbalkhoogte is 75 mm en de chassishoogte op zijn laagst 1.025 mm. Er zijn 8 twistlocks voor 1x 40 voets en 2x 20 voets containers. Het stalen kopschot is 1.950 mm hoog.

Van Nierop vertelt: "We vervoeren met deze opleggers van 13,5 meter lang een veelheid aan materialen, machines, producten en containers. Om zo veel mogelijk de hoogte in te kunnen, kiezen we voor twee rijstanden. Aan de achterzijde kunnen we rijplaten inzetten voor machinevervoer. Het TÜV gecertificeerde kopschot is bijna 2 meter hoog. Daarvoor kiezen we onder meer om ook volumineuze materialen - die vaak niet zo heel zwaar zijn - veilig te kunnen vervoeren. Denk aan kunststof buizenmateriaal."

Wereldwijd

Elvex is onderdeel van LV Shipping & Transport, een internationaal logistiek dienstverlener gespecialiseerd in wegtransport, exceptioneel transport, zee- en luchtvracht, warehousing en grote internationale logistieke projecten in de gas-, energie- & offshore-industrie. De groep heeft vestigingen in Europa, Azië, Amerika en Saudi Arabië.

De LV Shipping & Transport Group werd in 1921 in Nederland opgericht onder de naam J. Lensveld & Zonen B.V. Het familiebedrijf begon met paard en wagen. Het hoofdkantoor is - nog steeds - gevestigd in Vlaardingen. Elvex werd opgericht in 1977, speciaal voor het ferryvervoer naar Groot Brittannië. Inmiddels beschikt de onderneming over 12 vestigingen aldaar. Elvex beschikt over een honderdtal eigen opleggers, zowel schuifzeilentrailers, semi-diepladers als open opleggers. De relatie met Pacton als leverancier gaat decennia terug. Van Nierop beargumenteert in het kort: "Kwaliteit. Daar kiezen we voor. En de mogelijkheid een trailer vorm te geven naar wens. Onze rongenverdeling is bijvoorbeeld heel specifiek en uitgebreid. Dat is bij veel standaard aanbieders al een probleem."

Fixeren en compartimenteren

In de rand van het chassis van de nieuwe opleggers zijn 2x 12 rongkokers in de lengterichting geplaatst. Daarnaast zijn er twee rijen rongkokers over de breedte op ca. 2,2 meter vanaf de voorzijde van het chassis. Ook in de nek, op ongeveer een meter vanaf de voorzijde, zit een rij rongkokers. Tegen de binnenzijde van de hoofdliggers zijn 2x 2 rongkokers aanwezig. In het randprofiel zijn om de 47 cm sjorgaten gerealiseerd. Onder het chassis bevinden zich 2x 4 klapbare ferry-ogen. In de rand zijn 2x 11 bindogen aangebracht. "Een multifunctionele oplegger vraagt om maximale vastzetmogelijkheden", aldus Van Nierop.